Selamat Hari Guru... | my blog

Wednesday, May 18, 2011

Selamat Hari Guru...



Salam semua...setiap tahun bila tiba 16 Mei.....hari Guru di sambut...baguslah sedikit sebanyak profesion guru dipandang mulia oleh semua orang...termasuk aku...tp kekadang ada segelintir guru telah memberi sedikit gambaran buruk terhadap kemuliaan tugas dan tanggungjawab seseorang guru...cabul...rogol...bunuh....dan mcm2 lagi la...tp itu semua kes2 terpencil....biasala...selagi nama manusia....apa kurang nya dengan murid2 sekarang....pukul cikgu masuk hospital dah banyak kali terjadi.....ugut cikgu nie dah selalu sgt kita dengar....samseng dan kuang ajar pelajar2 sekarang dah masuk tahap yg sgt merbahaya....aku pun ada anak2...takut aku dengan semua keadaan2 yg berlaku hari nie....

Dulu2....masa zaman2 kita....jarang kita dengar....perkara2 mcm nie berlaku....jarang2 sesangat...kalau ada...sure heboh giler.....kalah sure heboh dia punya kecoh.....aku yg nakal nie pun...tak pernah berdendam dengan tindakan2 yg pernah aku kena pada zaman sekolah dulu....rasa hormat pada guru amat tinggi....kita sedar...kalau ilmu yg diajar..tidak dihalalkan oleh guru terbabit....tak berkat bai...

Bila terkenang hari guru...mmg banyak kenangan yg terbayang....salah satu kenangan yg sampai hari nie aku ingat.....kena halau kuar dari kelas sastera....sbbnyer...aku dok bersembang pot..pet..pot..pet masa cikgu mengajar....Cikgu Azizah..seorang yg tegas...tp baik....sikap aku dan beberapa org member yg tak tumpu perhatian dalam kelas telah membuat cikgu Azizah hilang sabar....tetiba.."Azizi,Rizal dan Shahril!!! kamu semua kuar dari kelas saya sekarang.....saya kata keluar!!!...jgn masuk kelas saya lagi....kamu nak jadi apa pun ikut suka kamu la....."emmmm terkedu aku bila dengar suara cikgi Azizah naik angin....dlm hati dok terpikir...apa aku nak buat nie.....tetiba...Rizal N Shahril dengan gaya yg macho.....bangun dan keluar dari kelas....tp aku tak keluar....."Azizi!!!kamu tungu apa lagi...saya kata pi keluar...." aku diam jer......mata member2 lain semua dok perhati aku....ada yg tersengeh...tp yg simpati sure takdak punya.....aku kenal sesangat la kawan2 aku nie....cikgu Azizah boring nak sound aku lagi...dia terus sambung kelas.....aku dia buat tak peduli bai....

Bermula dari hari tue....setiap hari bila time kelas sastera...Rizal & Shahril akan keluar dari kelas dan lepak kat tangga....aku tak keluar..walaupun depa2 dua org nie dok hasut suruh join..aku tetap dengan pendirian....biar member2 lain dok ajuk & perli..aku buat kering jer....

Aku nie waktu time kelas sastera mcm tak wujud la.....cikgu Azizah langsung tak cakap ngan aku....apa saja soalan langsung tak tanya aku....kira aku nie umpama patung jer la....tp aku sedar la mmg salah aku pun....galak dok bersembang sapa suruh....setiap kali dia mengajar....aku bagi perhatian...aku catit apa yg dia ckp....latihan yg dia bagi aku buat.....tp...yg sedihnya...langsung dia tak semak.....adusss....marah sungguh Cikgu Azizah nie....member2 dok perli aku mcm2....hahaha...bila ingat balik time2 depa dok perli aku....memang rasa mcm nak boh penyepak jer...tp itulah member2 aku......ada masa aku rasa mcm nak pi sound jer cikgi Azizah..tp tak termampu......aku berserah jerlah kot2 terbuka hati dia nak maafkan aku....

lamalah juga...makan bulan....satu hari....waktu cikgu Azizah dok mengajar.....nama aku dia sebut....waktu tue aku dok tunduk jer muka sambil baca teks.....mcm tak percaya....nama aku cikgu sebut bai......hahaha.....bertepuk siot dlm kelas....mmg aku rasa gembira sangat....akhirnya cikgu Azizah maafkan aku.....aku pun jawab la soalan2 yg dia tanya....lepas habis kelas..aku pegi jumpa dan minta maaf.....

haha..apa jd dgn member aku dua org lagi tue.....hihihi...depa punya la berbulu dgn aku.....apa pun sebagai anak murid....kita kena buang jauh2 ego dalam diri nie....kalau dah kita nak menuntut ilmu.....guru wajib dihormati.......atas desakan dan nasihat dari member2....depa dua org pun berjumpa dengan cikgu Azizah dan mohon maaf........aku rasa cikgu Azizah sampai hari nie pun takkan lupa kesah nie.....

Cikgu...terima kasih banyak2....kepada semua cikgu2 selamat hari guru.....

2 comments:

  1. Mana muka aku?Rizal dlm cerita nih Rizal tok mat ka?

    ReplyDelete