Kenangan Dicucuk Telinga - Tribute to My BRO... | my blog

Wednesday, May 11, 2011

Kenangan Dicucuk Telinga - Tribute to My BRO...



Salam semua, pejam celik..pejam celik....kejap ja dah 4 tahun.....hari nie 12 Mei 2011 genaplah 4 tahun adik aku yg juga kawan dan sahabat yg cukup akrab dengan aku....pergi mengadap ilahi.....tinggal segala-galanya.......hanya kenangan saja yg masih segar dalam ingatan aku setiap masa....

Salah satu kenangan yg sehingga hari nie...bila aku terkenang.....aku akan gelak sorang2....suatu masa dulu masa kami kecil...rasanya waktu tue aku darjah 6 dan arwah darjah 4.......akibat tak dengar cakap....ayah aku tebuk telinga arwah dengan jarum.......mmg brutal sungguh ayah aku nie....

Kawan2 yg rapat dgn aku ramai yg tau cerita nie....sbb waktu arwah masih ada...kami selalu bercerita tentang masa silam...dan kisah kena cucuk telinga merupakan antara cerita yg sangat mencuit hati.......ayah aku selalu pesan....lepas balik sekolah....mandi...makan....dan tidor....kalau tak mau tidor....buat keja sekolah.....kalau semua tak mau....duduk jer dlm rumah tgk TV...jgn kuar main panas.......pukul 5 ptg baru bleh keluar.......bunyi azan Magrib wajib masuk rumah......kalau tak masuk.....hangpa siap ngan aku....

Satu hari macam biasa.....ayah aku yg mmg garang nie...call ke rumah untuk buat spotcheck.......masa tue HP baru jer ader kat malaysia nie...tp yg jenis tenggalong anjing pun mati la......selalunya aku dah tau dah....dlm kul 2.45 ptg ayah aku akan call....."Hello.....buat apa?....dah mandi?....makan?......buat keja sekolah?.......Adik mani mana?......kalau ada ok selamat.......tp kalau takdak....aku selalu kelentong la.....ckp adik aku tgh mandi....atau tidor.....ini dah jadi kebiasaan....coverline.....

Nak dijadikan satu cerita.....satu hari tue.....ayah aku mcm biasa call buat spotcheck.....Hello....adik mani mana?....aku dgn selamba jawab yg dia tengah mandi.....tup....ayah aku pun letak phone......tetiba....aku dengar bunyi enjin kereta......ishhh...bunyi nie macam enjin honda accord pagaq ayah aku......buka2 jer pintu rumah.......nahhhh aiiihhhh...mmg ayah aku......berpeluh aku.....tak tau nak ckp apa....ayah aku yg muka mmg brutal nie terus masuk rumah dan tanya mana adik aku......masyaallah....time tue adik aku pi main atari ( mcm PS3 la...) kat umah kawan aku.....duduk setaman la dgn kami..selang 4 buah rumah dari rumah aku.......bila ayah aku tau jer yg adik aku takder dlm umah.....di suruh pi cari.....dia nak cucuk telinga hari nie......bila aku dengaq jer ayat nak cucuk telinga.....aku terus gelabah.......tp dlm hati nie...dok terpikir la jugak.....biaq betoi org tua nie......tak sayang anak ka?.....

Adik!!!...Adik!!!..woi jom balik....abah cari hang.....kelam kabut kami lari balik rumah.....waktu on the way balik tue.....mulut aku pot..pet..pot..pet dok beletiaq sbb dia aku pun nak kena sama...........masuk jer dalam rumah......ayah aku suruh masuk dok dalam bilik.......ketaq nie jgn dok ckp la......berpeluh habis satu badan......dgn penuh brutal ayah aku masuk bilik........"Jie...hg pi dok luaq......aku terus bangun....kuar dok kat ruang tamu.....masa tue aku dengar adik aku menjerit.....abah...tak mau....ceq mintak ampun......dia meraung mmg kuat.......aku yg duduk kat ruang tamu nie....menitis ayaq mata....sbb rasa sedih sgt.......tak ingat dah apa yg aku pikir masa tue...cuma yg pasti....sbb adernya perasaan sayang pada adik.....menyebabkan aku pun sebak bila dengar dia meraung........

Selepas 15 minit.....ayah aku kuar dari bilik dan merenung aku......"jie...hang ingat....sekali lagi abah call...hg dok menipu ckp adik hg dok mandi......aku jahit mulut hg pulak".....ayah aku terus masuk dlm bilik & tidur kot......lepas keadaan mcm dah reda......aku pun masuk dlm bilik.......astaga......adik aku tengah baca buku sambil telinga tercucuk dengan jarum.......waktu time tue rasa sebak pun ada....rasa geli hati pun ada.......aku pun tanya.....sakit dak......selamba jer dia ckp.....langsung tak rasa apa2 pun......abih tue yg hang meraung tak ingat tue apsal? saja tektik....hihihihihihi.....kepala hotak hang sungguh.....

Setelah arwah meninggal.....aku ada tanya ayah aku pasal perkara nie.......mmg sebelum dia bercerita..dia menangis dulu......rupa2nya org garang nie.....hati cukup penyayang......itulah ayah aku......ayah aku cakap......dia cucuk telinga tue bukan cucuk kosong jer......ada baca2...dia pesan kat aku...hg ingat.....kat anak2 hg jgn dok pandai2 dok cucuk tak ketahuan......aku buat semua tue kat hangpa...sbb aku sayang kat hangpa semua....aku tak mau hangpa jadi macam aku....
Al-fatihah.....

7 comments:

  1. al-fatihah...jie, bila baca blog nih...sedih pun ada...kelakar pun ada...kirim salam kat ayah

    ReplyDelete
  2. cucuk kat mana? tang cuping tu ka? mcm org pompuan pakai subang tu ka?

    ReplyDelete
  3. Sapa tak kenai Jan Janan. Jgn dok mereka.. Tp hampa pun bueehh sama.. Hehehe

    ReplyDelete
  4. Ayah aku cucuk kat cuping telinga....guna jarum yg hospital guna utk jahit org....memang lawak bila ingat2 balik....tp langsung takdak luka....

    ReplyDelete
  5. Aswat: memang buehh pun....la nie keturun kat anak2 aku plak....

    ReplyDelete
  6. al fatihah ... semoga rohnya bersama hamba terpilih .... aminnn

    ReplyDelete