Import Alat Ganti Terpakai Diharamkan 1 Jun 2011 | my blog

Wednesday, April 6, 2011

Import Alat Ganti Terpakai Diharamkan 1 Jun 2011




Harun betoi....pakat2 baca kat bawah nie....Kerajaan telah mengumumkan yang pengimportan alat ganti terpakai akan di haramkan mulai 1 Jun 2011 secara berperingkat-peringkat bagi melindungi industri tempatan dan memelihara keselamatan pemandu.....cehhhh porrahh...

KUALA LUMPUR 23 Mac – Kerajaan akan mengharamkan pengimportan barangan alat ganti dan komponen kereta terpakai secara berperingkat-peringkat mulai 1 Jun depan bagi melindungi industri tempatan dan memelihara keselamatan pemandu
Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Rebecca Fatima Sta Maria berkata, bagi fasa pertama, empat alat ganti dan komponen import yang dikategorikan paling kritikal menjejaskan industri akan diharamkan.

Katanya, keempat-empat komponen itu adalah pencengkam brek, penggalas brek, tayar dan bateri.

Menurut beliau, pengharaman itu dilaksanakan setelah mengambil kira pandangan industri dan para pengusaha bengkel tempatan.
”Pengharaman ini bagi memastikan kualiti barangan alat ganti dan komponen berada dalam piawaian yang ditetapkan.

”Fasa kedua pengharaman alat ganti dan komponen terpakai itu dalam proses perbincangan dan akan dimaklumkan kemudian,” kata beliau selepas menghadiri mesyuarat bersama pemain industri automotif di sini, hari ini. Turut hadir pada majlis ialah Presiden Gabungan Persatuan Peniaga Alat Ganti Kejuruteraan dan Kenderaan Malaysia (FEMPTAM), Lim Wei Fook.

Kerajaan pada 28 Oktober 2009 lalu memutuskan pengharaman pengimportan alat ganti dan komponen terpakai secara berperingkat-peringkat melalui penilaian semula Dasar Automotif Kebangsaan (NAP).

Keputusan itu bertujuan memastikan keselamatan jalan raya terjamin selain melindungi pengeluar alat ganti dan komponen terpakai.

Perangkaan Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) pada tahun lalu mendapati sebanyak 15 juta kenderaan berada di jalan raya di negara ini melebihi usia 10 tahun.

Ketika ditanya kemungkinan pengharaman itu akan menjejaskan industri pengeluar alat ganti kereta tempatan, Rebecca menjawab, perkara itu tidak berlaku tetapi sebaliknya akan meningkatkan pengeluaran tempatan.

Beliau menambah, jangka hayat minimum alat ganti tempatan antara lima hingga 10 tahun.

Sementara itu, Wei Fook ketika memberikan pandangannya berkata, lebih 5,000 pengendali bengkel di negara ini dijangka terjejas sedikit dalam perniagaan masing-masing berikutan pengharaman itu.

Katanya, pendapatan tahunan kesemua pengendali itu kira-kira RM12 bilion setahun dan ia merupakan penjana pertumbuhan ekonomi yang sangat besar kepada negara.




Rata-ratanya pemilik kereta di Malaysia mempunyai kereta yang berusia 10 tahun ke atas, dan untuk mendapatkan alat ganti baru yang sesuai dan mempunyai harga yang berpatutan, sememangnya susah.Lebih-lebih lagi jikalau kenderaan yang berusia 20 tahun keatas? Mana nak cari yang baru?

Kerajaan meneruskan dasar tanpa melibatkan pandangan orang ramai dalam situasi ini. Hanya menurut pandangan dari pemilik bengkel tempatan. Adakah relevan keputusan tersebut sekiranya hanya mengambil kira pandangan pengusaha bengkel dan industri, yang sudah tentunya orang “business” tanpa melibatkan penggunanya sendiri?

Disini, aku nak tanya, mana kajian yang dibuat yang mengatakan bahawa komponen alat ganti terpakai membahayakan pemandu. Berapa peratuskah darinya yang menyebabkan kemalangan?Di mana bukti pandangan dan adakah ianya didokumenkan? Adakah ianya benar-benar mengambil pandangan industri dan keselamatan pemandu atau pandangan kroni?

Adakah ianya adil untuk pemilik kereta-kereta lama macam aku dan kita2....?


1 comment:

  1. Terlbh dhlu assalamualaikum pd owner blog ni, sememangnya aku amat-amatlah x berpuas hati dgn statement ni..mmg x adil bro.Aku mmpnyai sbji krta Honda Accord CA1 1.8(A) thn 1987,msuk/didftarkan di M'sia thn 1992, dibli pd akhr thn 2001, RM35K OTR, hrga krta tgh mhl msa tu.Sarawak mari(plate Q)..hmpir RM10K dihbiskan utk aksesori(set audio),overhaul,s/rim, dll. Awl 2009 brmulalah episod kreta ni, gearbox breakdown (gear Riverse jem & prtukaran gear lmbt shngga RPM mnccah 4000) steering rack leaking (3X msuk w'shop). Apa lg pncrian alat2 gnti pn brmulalah, dri 1 kdai ptong ke kdai ptong yg lain, bygkn bro ada 1 kdai potong ni gearbox RM3K!! dek krn x puas hti aku survey lg,tp nsb baiklah ada 1 kdai ptong ni bleh coutim hrga dgn tokey dia,RM1K..lps dscuss shari lps tu krta aku dmsukkan ke w'shop bliau,aku coutim lg dpt RM3.4K(gearbox+oil trnsmssion,settg smla wiring pwr wndow 4 pntu,suspnsion arm,front bmper(brgesel dgn Datsun),starter,ada lg x brp igt la bro,bg aku hrga tu murh dh klau nk compare kdai2 ptong yg lain.Steering rack aku buat kt Penang,sblm tu buat kt Taiping Rm420 hbis,long-trip ke Trgnu leaking blik, sape x pnas!!Aku call tokey dia kta bwk smla krta tu kt w'shop dia,mmg brg ada wrranty tp x gna jgk klau ak dh jauh,smpai Trgnu ak cri lg,haiyaa half-cut pn sush mau dpt,2 mnggu krta ak trsadai..Blik cuti, dgn myk pwr steerg yg ada aku drive x lju la average 80km/j,rsau jgk kang x psl2 trcabut x ke naya..smpai rumh,esknya srvey pnya srvey tu yg hntar p Penang tu pn mkn msa 3 hri nk siap, yg 2nd pn dtg dri KL,yg recon smua dh try, x jd jgk,nsb baiklah diantra 3-4 s/rack ni ad 1 yg cun & elok smpai skrg.Total sni aje dh brpa bro.Yg jd isu bg aku skrg ni dlm byk2 kdai ptong yg ada bleh kta sbji dua je yg ada spare-part mdel krta aku ni. Jd sush la bg mreka2 yg pkai krta2 lma mcm aku ni nk cri spare-part, & pndpat aku mreka2 yg pkai krta era 90an ni bukn sbb xde duit nk pkai krta era 2000, kmgkinan bsar interior & exterior krta2 90an ni nmpk rnggi,sporty bla dimodifikasi.So, dimna kjian yg mngtakan alt gnti import & trpkai ni mndtgkan bhya kpd pngguna..? Wlaupn x smuanya @ 100% alt gnti import trpkai ni elok,bla ssuatu brg tu dlm kuantiti yg byk & sng dicari mstahil jgk ada yg x elok..Sekian shja bro, mnta maaf andai kta aku trksar bhsa, skdar mluahkn rsa x puas hti..wokeh bro salammm..

    ReplyDelete